Hva er Buddhismen?

Hva er Buddhismen?
Buddhismen er den 4.største relgionen i verden. Den oppsto i Nord-India for ca. 2500år siden.
Man var opptatt av de store spørsmålene i livet og mange valgte å leve som asketer.
Når man er en asket vil de bruke livet på å finne svar på filosofiske og religiøse spørsmål, og noen av deres vise tanker fikk stor betydning over hele Østen.
Man regner Siddharta Gautama( eller Buddha) som grunnleggeren av buddhismen.
Han var den mest kjente asketen. Han kan du få vite mer om her. Etter Siddharta døde spredte hans lære fra India til Sir Lanka og videre til  resten av India.
Nå er det 550 millioner buddhister i verden.

I buddhismen er det ingen guder. Man tror ikke på en skapende eller frelsende gud. Buddhister tenker heller ikke Buddha som gud, men en viktig lærer i deres religion.
Når man er buddhist slutter man seg til de tre juveler.  De tre juveler er Buddha, dharma og sangha.( trykk på ordet for å vite mer)
 De tre juveler er grunnlaget i buddhismen.

Tre hoveddretninger


Buddhismen har blitt påvirket av kulturer og omgivelser  og ut fra dette har det blitt 3 hoveddretninger i buddhismen. Her er litt om hver av retningene:

Theravada- De edlstes lære
Theravada er den eldste retningen i buddhismen.
Theravada betyr de eldstes lære, og for retningen er det viktig å vidreføre tradisjonene til Buddha og la den gå videre mest mulig uendret.Munker er viktige i theravadabuddhismen og for mange theravadabuddhister er målet å få god nok karma til å bli en munk i sitt neste liv for å bli en arhat.
En arhat er en theravadabuddhist som gjennom disiplin og meditasjon har frigjort seg fra det som binder  mennesket til verden. Dermed har munken oppnåd nirvana mens han er i live.

Mahayana- den store vogna
Mahayana er den største retningen i buddhismen og er en retning som har vokst ut av theravadabuddhismen.
Den er vokst ut som en kritikk av theravadabuddhismen.
Mahayanabuddhistene kaller theravadabuddhismen for hiayana, som betyr "den lille vogna".
De kaller theravadabuddhismen for hiayana fordi de ikke har "plass" til alle.
I theravadabuddhismen er det kun munker som kan bli frelst, men i mahayana er frelse for alle.
Målet for en mahayanabuddhist er å bli en bodhisattva, en som har nådd nirvana , men velger å bli gjennfødt for å  dele sin lære med andre.

Vajrayana-  diamantvogna


Vajrayanabuddhismen er en retning innenfor Mahayanabuddhismen. De legger trykk på den vakre sannheten og det opplyste mennesket.De har alle de samme meningene som Mahayanabuddhismen men legger mer vekt på den vakre sannheten og det opplyste mennesket. Denne retningen har blitt kjent gjennom Dalai Lama. For  å oppnå oppvøkning må man  ha hjelp av en  åndelig veileder, en dalai lama.
Den fjortende Dalai Lama  ble født i 1935 i Tibet og  har siden 1959 levd i eksil i India  pågrunn av Kinas okkupasjon av tibet.